Benieuwd wat meel en eieren met zoekmachine marketing hebben te maken?

Meel en eieren zoekmachine marketing

Goed gevonden worden in Google door zoekmachine marketing?

Meel en eieren zijn de basis van veel gerechten. Als je bezig gaat met zoekmachine marketing moet je ook een goede basis gebruiken om succesvol te worden met je website.

Als je een eigen website hebt, dan is het doel dat je gevonden wilt worden door de bezoekers en dat je daardoor klanten aantrekt. De bezoekers moeten je website eenvoudig kunnen vinden. De website zal daarom vindbaar moeten zijn in bijvoorbeeld Google, een grote zoekmachine waar dagelijks veel mensen gebruik van maken. Hoger in de zoekmachine komen kan op verschillende manieren. Maar als je er tien mensen naar vraagt, krijg je ook tien verschillende antwoorden. De basisregels zijn echter hetzelfde en zijn het belangrijkste als je met zoekmachine optimalisatie gaat beginnen.

De basisregels worden hier besproken in 4 stappen, zodat je zelf alvast een begin kunt maken om je website te optimaliseren.

Stap 1: Schrijf voor de bezoekers

De bezoekers zijn het belangrijkste voor je website. Het is van belang dat je hen aanspreekt. Leef je zo goed mogelijk in de bezoekers in, wat willen zij weten als zij op je website komen? Is het belangrijk dat er dikgedrukte woorden in de tekst staan of gaat het over de totale informatie die zij op je website kunnen lezen? Je moet continu voor ogen houden dat de bezoekers het belangrijkste zijn bij je website. Professionals kunnen het advies geven om te schrijven voor de zoekmachines, maar dan verlies jij het belangrijkste uit het oog: je bezoekers! Dit wil je niet. Schrijf daarom zo dat de teksten goed en vlot leesbaar zijn en ook te begrijpen zijn en overdrijf niet met zoekwoorden. Interessante en goed leesbare teksten zijn van groot belang als je de interesse van de bezoekers wilt wekken en behouden. In het blog “De basis website teksten schrijven” lees je dat er een onderscheid is tussen het schrijven voor het web en het schrijven van een offline boek.

Stap 2: Kwalitatieve inkomende links

Voor een goede ranking binnen de zoekmachines zijn kwalitatieve inkomende links van groot belang. Als je iedere week een blog schrijft dan kun je deze naar elkaar doorlinken. Heb je een keer over een speciaal nieuwsitem geschreven en is hier nu weer wat meer over te melden? Link dan door zodat bezoekers ook terug kunnen kijken naar wat hier in het verleden over is geschreven. Zorg voor overzicht en wees duidelijk.

Stap 3: Goede zoekwoordenlijst samenstellen

Een goede zoekwoordenlijst samenstellen is van belang. Het gaat over de woorden waarop je website gevonden moet worden door je bezoekers. Hierbij geldt ook weer, leef je in de bezoekers in. Vraag je af: waar zou jij op zoeken als je de diensten of producten wilt vinden die je nu aanbiedt? Het belangrijkste is dat je je eigen site kent. Zorg dat je rekening houdt met de locatie, de prijs en het soort diensten/artikelen dat wordt aangeboden. Er kan bijvoorbeeld worden gekozen om de locatie te vermelden achter het product zodat er gerichter gezocht kan worden op jouw website. Het uitbreiden van de zoekwoordenlijst is de tweede stap die je gaat zetten. Er kan gebruik worden gemaakt van een keyword tool. Google heeft ook een tool die je hiervoor kunt gebruiken en dan zie je hoe vaak er op een bepaald woord wordt gezocht. Als je een hele lijst samen hebt gesteld is het een kwestie van de belangrijkste keywords uitkiezen, waar wil je op gevonden worden en waarmee denk je de grootste kans van slagen te hebben?

Stap 4: Updaten doe je met regelmaat

Als je een eigen website hebt is het belangrijk dat je regelmatig nieuwe content op je site plaatst. Wanneer je dit niet doet zullen bezoekers niet snel terugkomen, omdat zij weten dat je weinig updates plaatst. Als je iedere week net voor of in het weekend een artikel plaatst dan merken je bezoekers dat en dan is de kans groter dat zij telkens rond dat tijdstip terugkomen en kijken wat je deze keer hebt geplaatst.

Wanneer de website eenmaal in de zoekmachines te vinden is, kun je een goede ranking behalen. Dit kan onder andere door je website te updaten. Het advies is om per maand tussen de vijf en de acht pagina’s toe te voegen. Concurrenten maken hier ook gebruik van, als je dit niet doet dan zul je je hoge ranking in de zoekmachines weer snel kwijt zijn. Google geeft de voorkeur aan websites die regelmatig een update hebben. Als je een eigen bedrijf hebt kun je een blog bijhouden en hier bijvoorbeeld nieuwsartikelen op plaatsen. Verdiep je in het nieuws binnen de branche waarin je werkzaam bent en plaats dit op je website. Je zorgt er voor dat je regelmatig updates hebt en bezoekers komen terug, omdat je iedere keer wat nieuws te melden hebt.  Zelf ben ik overtuigd dat ieder bedrijf een blog moet hebben. Ik geef je in een ander blog 10 redenen om te starten met een blog voor je bedrijf.

Ga voor die top posities in Google!

Dit zijn nog maar vier stappen voor de zoekmachine optimalisatie, maar het zijn vier basisstappen. Als je wilt beginnen met het optimaliseren van je website, houd dan continu het gedrag van je bezoekers in gedachten. Wat wil de bezoeker? Waar zoekt de bezoeker op? Als je vanuit dit oogpunt je website op gaat zetten is de kans van een hoge ranking in de zoekmachines veel groter dan wanneer je alleen maar aan de zoekwoorden denkt.

Uiteraard zijn er ook andere SEO aspecten waar je rekening mee kunt houden zoals de SEO structuur van de website voor betere posities maar neem als uitgangspunt je bezoeker. Ook Google geeft dat als belangrijkste regel.

Heb je nog vragen over de vindbaarheid van jouw website in Google, stel ze gerust hieronder. Of nog beter zelfs, laat een SEO Check uitvoeren door Gofunky internetmarkeing. Je weet dan direct hoe goed jouw website scoort.

Meer online nieuws?

Lees alle blogs

Online marketing lijkt wel marketing! Waarom merken Winnen!

Als online marketeer moet je niet alleen kijken naar technische SEO of AdWor...

Google Mobile update: De sigaar of chillen als een baas?

Mobile websites zijn belangrijk, zelfs zo belangrijk dat Google er een algor...

Voorkom welkom op onze website! Online marketing tip!

Je ziet het toch nog wel eens op websites. De welkom tekst. Dit kan echt nie...

Beheer en registreer je domennamen zelf!

Domeinnamen zijn de fundamenten van je bedrijf. Zorg dus dat je dus ook zelf...

10 tips voor een zakelijk Facebook succes

Aan de slag met Facebook marketing voor meer traffic, sales of naamsbekendhe...

Koetjes en kalfjes of een adviesgesprek?

Vind je mij een leuke vent? Regelmatig krijgt krijgt Gofunky internetmarketi...

Vrijblijvend advies van Vincent?

Vincent de Vlugt