6 email marketing trends om rekening mee te houden

Email marketing trends

Starten met email marketing? Verdiep je dan eerst in deze 6 belangrijke trends

E-mail nieuwsbrieven: ze zijn er in vele soorten en maten. Je hebt lange nieuwsbrieven, korte nieuwsbrieven, effectieve nieuwsbrieven, minder effectieve nieuwsbrieven, informerende nieuwsbrieven, ontspannende nieuwsbrieven en ga zo maar door.

Bijna iedere consument is wel geabonneerd op een e-mail nieuwsbrief, of dit nu gewenst is, of niet.

E-mailmarketing is een vorm van marketing die sinds de (op)komst van het internet enkele jaren geleden erg aan populariteit heeft gewonnen. Echter, waar e-mail nieuwsbrieven enkele jaren geleden nog enorm populair waren onder marketeers, is deze happigheid op e-mail nieuwsbrieven sinds enkele jaren enorm gedaald. Veel marketeers zijn dan ook van mening dat e-mailmarketing een langzame dood aan het sterven is, mede door de opkomst van social media.

Het tegendeel is echter waar. E-mailmarketing bewijst zich namelijk ook vandaag de dag nog als een effectieve vorm van marketing en blijft nog altijd groeien als online marketingtactiek, zelfs met oog op de stijgende populariteit van social media.

Wel zijn er veranderingen waargenomen in het gebruik van e-mailmarketing om doelgroepen te bereiken. Zo heeft e-mailmarketing de afgelopen jaren een karaktertransformatie ondergaan, waarbij de lange nieuwsbrief langzaam maar zeker wordt vervangen door de korte, gepersonaliseerde, actiegerichte en relevante nieuwsbrief. Daarnaast zijn er andere belangrijke trends waargenomen, die het karakter van de e-mail nieuwsbrief hebben veranderd.

Hoewel er dus zeker veranderingen waargenomen worden in het gebruik van e-mailmarketing, is dit absoluut geen reden om deze vorm van online marketing links te laten liggen. Ga je de uitdaging aan, omarm je e-mailmarketing als succesvolle online marketingmethode en wil je actief aan de slag met e-mailmarketing? Verdiep je dan eerst in de zes belangrijkste trends die op dit moment spelen in de dynamische wereld van e-mailmarketing, zodat je deze marketingmethode zo effectief mogelijk kan inzetten, op basis van de belangrijkste trends in de markt.

Trend 1: mobile wordt mainstream

Uit onderzoek blijkt dat 88 procent van alle consumenten wereldwijd, hun e-mails openen op een mobiel apparaat. Zo worden ook e-mail nieuwsbrieven steeds vaker op een mobiel apparaat geopend. Daarnaast voorspelt Nielsen, een toonaangevend, Nederlands onderzoekbureau, dat het mobiele internetgebruik in 2014 het gebruik van de desktop zal overtreffen. Mobiel wordt in 2014 de spil van communicatie: een wereldwijde trend waar je als marketeer wel op móét inspelen.

Deze eerste trend waar je als e-mail marketeer rekening mee moet houden is dan ook zo omvangrijk en belangrijk, dat deze eigenlijk onmogelijk is om te negeren. Tenzij je natuurlijk je investering in e-mailmarketing wil verspillen en liever een e-mailcampagne maakt die door het overgrote deel van jouw ontvangers niet gelezen wordt…

Maar hoe ga je als marketeer om met deze belangrijke trend? Hier volgen drie tips:

Tip 1: Houd het design van je e-mail nieuwsbrief simpel, want dan hoef je de nieuwsbrief zo min mogelijk aan te passen voor de mobiele lezers van je e-mail nieuwsbrief. Gebruik het liefst slechts één opmaak en zorg voor genoeg witruimte, zodat de e-mail nieuwsbrief gemakkelijk met de duim bediend kan worden (bijvoorbeeld bij het scrollen door de tekst).

Tip 2: Gebruik een responsive design: negeer je tip één en gebruik je toch een complex design voor jouw e-mail nieuwsbrief? Zorg er dan voor dat deze in ieder geval responsive is, zodat jouw nieuwsbrief alsnog gemakkelijk gelezen en bediend kan worden op een mobiel apparaat.

Tip 3: Maak je content geschikt voor mobiele apparaten, waarbij je rekening houdt met een kleiner scherm. Gebruik dus alleen korte teksten, duidelijke links en call-to-actions en zorg er bovendien voor dat de landingspagina’s waar je naar verwijst in je e-mail, mobiel goed leesbaar zijn.

Trend 2: video is booming

Omdat steeds meer consumenten hun e-mails op een mobiel apparaat lezen, is het erg gemakkelijk om video in e-mail nieuwsbrieven te gebruiken. HTML5 wordt namelijk beter en vaker ondersteund door mobile e-mailclients, waardoor de integratie van video een e-mail nieuwsbrief gemakkelijker en interessanter is.

Daar komt nog bij dat consumenten steeds visueler ingesteld zijn. Dit heeft te maken met de informatie-overload die men dagelijks over zich heen krijgt. Het toppunt van het visueel presenteren van informatie is het presenteren van informatie in een video, dus dit is een goede manier om in te spelen op deze trend. Tot slot is het produceren van video’s lang niet zo kostbaar als het vroeger was. Apparatuur is niet zo duur als het vroeger ooit was, software is vrij voordelig en voor iedereen beschikbaar en steeds meer mensen beschikken over de nodige kennis om een professionele video te maken, waardoor het gebruik van video’s in e-mail nieuwsbrieven laagdrempeliger is geworden.

Ben je nog niet overtuigd? Misschien trekken de volgende onderzoeksresultaten je over de streep. Uit onderzoek blijkt namelijk dat een e-mail die een video bevat, tot 280 procent meer rendement oplevert dan een e-mail zonder video. Daarnaast ziet 58 procent van de ontvangers de video meteen bij het openen van de e-mail, waardoor deze goed bekeken wordt. Kortom: video’s zijn interessante middelen om jouw e-mail nieuwsbrief aanzienlijk te versterken.

Trend 3: lead scoring

Lead scoring, ook wel lead nurturing genoemd, is een marketingstrategie die steeds meer terrein wint bij business-to-business bedrijven. Lead scoring is een strategie waarbij men profielen maakt voor alle lezers van een bepaalde nieuwsbrief, waarin men punten toekent naar aanleiding van acties die de lezers hebben verricht. Zo krijgen lezers in hun profiel bijvoorbeeld punten voor het openen en lezen van e-mails, het doen van een aankoop of het liken van een bericht op Facebook.

Door profielen te maken van de lezers van een nieuwsbrief, krijgt men inzicht in het gedrag en de betrokkenheid van je doelgroep. Hier kan men vervolgens de marketingacties weer op afstemmen, waardoor communicatie relevanter wordt en klanttevredenheid stijgt.

Trend 4: e-mailmarketing is niet dood, maar bulkmails behoren wel tot het verleden

Hoewel velen zeggen dat e-mailmarketing tot het verleden behoort, is dit absoluut niet waar. Wat wel tot het verleden behoort, zijn de weinig gepersonaliseerde bulkmails. Deze marketingtactiek was misschien enkele jaren geleden nog wel effectief, maar deze tijd is echt voorbij. Tegenwoordig zijn relevantie, segmentatie en personalisatie de belangrijkste succesfactoren van e-mailmarketing, waarbij het draait om het versturen van de juiste boodschap, op het juiste moment, naar de juiste persoon. Bulkmails hebben hier niets mee te maken!

Trend 5: content marketing is de toekomst, ook in e-mails

Content marketing is een marketingmethode die streeft naar het genereren van leads en klanten, door waardevolle content te bieden. Wat waardevolle content dan precies is? Content is waardevol als deze relevante informatie bevat over je branche of vak, die ervoor zorgt dat jouw doelgroep geëntertaind wordt of tot bepaalde inzichten komt. In 2013 was dit al dé manier voor bedrijven om zich te onderscheiden en marketingdoelstellingen te halen, maar in 2014 zal content marketing alleen nog maar groter en populairder worden.

Voor de e-mailmarketing strategie van een bedrijf, betekent dit dat het principe van content marketing – het aanbieden van relevante en waardevolle content – doorgevoerd moet worden in de e-mail nieuwsbrieven van een organisatie. Dit kun je doen door middel van storytelling, een belangrijk onderdeel van content marketing, maar je kan ook doelgroeponderzoeken gebruiken om inzicht te krijgen in de wensen en behoeften van je doelgroep. Zo kom je er vanzelf achter wat jouw doelgroep als relevante en waardevolle content beschouwt en wat je wel of niet in jouw e-mail nieuwsbrief mee moet nemen om de doelgroep te bekoren.

Trend 6: een grotere rol voor timing

Niet alleen de inhoud van e-mail nieuwsbrieven is belangrijk (zie trend 5), maar ook de timing van het versturen van e-mail nieuwsbrieven is een belangrijk aspect van de e-mail nieuwsbrief. Het versturen van geautomatiseerde e-mail nieuwsbrieven kan in 2014 nog steeds, maar hier worden wel betere tools voor gebruikt. Deze tools definiëren bepaalde triggers, die ervoor zorgen dat jouw reeds klaargezette e-mail nieuwsbrieven op het juiste moment, na het definiëren van een specifieke trigger, verzonden worden.

Voorbeelden van triggers die het verzenden van de nieuwsbrief in gang kunnen zetten, zijn het verstrijken van een bepaalde tijdspanne, de verjaardag van de klant of het waarnemen van een bepaalde vorm van conversie (zoals het doen van een aankoop).

Wil je e-mailmarketing effectief inzetten? Ga dan mee met de tijd!

Na het lezen van dit artikel ben je er waarschijnlijk wel van overtuigd dat e-mailmarketing nog lang niet dood is, hoewel vele marketeers al jaren stellen dat dit wel zo is. E-mailmarketing is niet dood, alleen manier waarop e-mailmarketing wordt ingezet is wel veranderd. Ben je van plan e-mailmarketing in te zetten voor jouw bedrijf? Dan is het van kritisch belang dat je rekening houdt met de nieuwe vorm van e-mailmarketing, die zich kenmerkt in de zes bovenstaande trends.

Houd je geen rekening met deze nieuwe vorm van e-mailmarketing en lap je bovenstaande zes trends aan je laars? Dan is de kans groot dat jouw verouderde e-mail nieuwsbrief niet het gewenste effect bereikt, omdat je je te veel hebt vastgebeten in een oude vorm van e-mailmarketing die op sterven na dood is. In de training email marketing geven je meer handige tips om je email campagne te verbeteren.

Kortom: wil je resultaten halen uit jouw e-mail nieuwsbrief? Houd dan rekening met bovenstaande zes trends, knoop deze goed in je oren en neem deze mee in je e-mail nieuwsbrieven. Alleen dan zal jouw e-mail campagne slagen.

En hoe laat verzend jij eigenlijk de nieuwsbrief? Geen idee? Lees dan het blog over de beste tijd om een nieuwsbrief te versturen.

Meer online nieuws?

Lees alle blogs

6 ingredienten voor een succesvolle website!

Wil jij weten hoe je een succesvolle website bouwt? Zorg dat je de ingredië...

Hoe online marketing helpt bij strategische beslissingen

Online marketing is meer dan het promoten van de website. Het helpt ook bij ...

Domeinnaam kopen? Doe een domeinnaam onderzoek!

Voordat je geld betaalt voor een goede domeinnaam, is het verstandig om de g...

Zoekwoord posities eenvoudig monitoren met Authoritylabs!

Wil je SEO goed aanpakken dan is het essentieel dat je dagelijks je zoekwoor...

De beste tijd om een nieuwsbrief te sturen? Wij geven je tips!

Je staat op het punt om een nieuwsbrief te verzenden maar wat is het beste t...

Google Mobile update: De sigaar of chillen als een baas?

Mobile websites zijn belangrijk, zelfs zo belangrijk dat Google er een algor...

Vrijblijvend advies van Vincent?

Vincent de Vlugt