LinkedIn als professioneel online netwerk: 5 do’s en 5 don’ts

Linkedin inzetten voor marketing

Bijna iedere professional heeft tegenwoordig wel een account op LinkedIn. En dit is niet voor niets, want LinkedIn heeft zich de laatste jaren echt bewezen als succesvol zakelijk platform. Of je nu een eigen onderneming hebt of niet: LinkedIn is een goed medium om jezelf als professional te presenteren en aan te prijzen. Voor LinkedIn gebruikers die in loondienst werken gaat het voornamelijk om het creëren van een positief beeld bij collegas, leidinggevenden en vakgenoten, maar voor ondernemers heeft LinkedIn een extra doel, namelijk het aantrekken van prospects door hun interesse te wekken.

De hoofdvraag bij het samenstellen en vullen van jouw LinkedIn profiel moet dan ook zijn: als een prospect mijn LinkedIn profiel bekijkt, zal dit hem/haar dan triggeren om meer informatie op te vragen over mijn producten en/of diensten? Kom ik professioneel en betrouwbaar over op LinkedIn, of wordt mijn profiel direct weggeklikt? Op basis van deze vraag stel je jouw LinkedIn profiel samen, door steeds deze vraag in je achterhoofd te houden bij het aanbrengen van veranderingen op je profiel.

Nu klinkt dit vrij gemakkelijk, maar in de praktijk is het best lastig om jouw LinkedIn profiel op te stellen op basis van de verwachtingen, behoeften en wensen van prospects. Daarom geven we je in dit artikel enkele algemene tips over het op de juiste manier inzetten van LinkedIn, zodat je LinkedIn op de juiste manier inzet en wellicht meer prospects aantrekt.

Linkedin DO’S & DON’TS

1. Samenvatting van je Linkedin profiel: vul ‘m in.

Veel gebruikers van LinkedIn laten de samenvatting van hun profiel leeg, vaak omdat men niet weet wat hier neer te zetten, maar in feite is de samenvatting van je profiel dé plaats om jezelf kort maar krachtig te presenteren op LinkedIn. Begin met een korte introductie over jezelf en je bedrijf, om vervolgens het klantvoordeel voor jouw klant kort toe te lichten en de samenvatting af te sluiten met een interessante call-to-action. Probeer de samenvatting niet te commercieel in te steken, maar met een leuke, vlotte en professionele schrijfwijze de interesse van jouw klanten op te wekken. Zie de samenvatting op LinkedIn als een pitch: wat zou je over jezelf vertellen als je maar één minuut de tijd had? Dit zet je in je samenvatting.

2. Kies een profielfoto die duidelijk jouw gezicht toont.

Gebruik geen logo van jouw bedrijf, maar een professionele foto van jezelf, als ondernemer achter jouw bedrijf. Op deze manier kom je betrouwbaar over en word je bovendien sneller herkend door prospects, bijvoorbeeld bij netwerkevenementen of gewoon op straat. Dit kan weer positief uitpakken met oog op jouw prospects.

3. Deel je kennis, ook op LinkedIn.

Veel mensen zien LinkedIn als een netwerk om zichzelf te presenteren, maar niet zo zeer om interessante informatie of kennis te delen. Echter, LinkedIn is juist de perfecte plaats om interessante artikelen, onderzoeken of tips te delen met jouw connecties. Dat wat je deelt op LinkedIn, wordt namelijk op de homepage van jouw LinkedIn connecties getoond, waar deze veel bekeken worden. Door op LinkedIn kennis te delen met je netwerk, gaan jouw connecties je zien als specialist in je vakgebied en kom je bovendien vaak terug op de homepage van je connecties. Dit is goed voor de naamsbekendheid van jou en jouw bedrijf.

4. Doe research naar jouw prospects.

Heb je bijvoorbeeld op de korte termijn een afspraak met iemand, kijk dan even op zijn/haar LinkedIn profiel om je te verdiepen in deze persoon. Wellicht heb je gemeenschappelijke connecties, die je tijdens de afspraak even kort kan benoemen. Of misschien heb je gedeelde interesses, die je kan gebruiken om wat dichter bij je prospect te komen. Het is in ieder geval de moeite waard dit even kort te onderzoeken.

5. Houd je profiel up-to-date.

We zien het regelmatig: LinkedIn profielen die duidelijk enkele maanden verwaarloosd zijn en waar duidelijk niets meer van klopt. Heb je een nieuwe professionele situatie, zoals een nieuwe baan, een nieuwe opdrachtgever of een nieuw bedrijf? Of heb je de naam van jouw bedrijf veranderd? Verander dit dan ook in je LinkedIn profiel, dan blijft deze altijd up-to-date en weten prospects die op je LinkedIn kijken met wie ze precies te maken hebben. Het komt in een gesprek met een prospect namelijk een beetje lullig over als je op LinkedIn een bepaalde dienst aanbiedt, die je in werkelijkheid al sinds enkele maanden hebt vervangen door een andere dienst.

Linkedin DONTS

1. Deel je kennis

Het delen van kennis is een dovoor een succesvolle inzet van LinkedIn, maar hier moet je niet in doorslaan. Het delen van kennis is goed, maar ook hier geldt het gezegde: als er tevoor staat, is het nooit goed. Kortom: bombardeer jouw LinkedIn netwerk niet met statusupdates. Spreek met jezelf af maximaal één keer per dag een statusupdate te plaatsen, of bij hoge uitzondering twee. En wees dan ook streng naar jezelf: alleen als er echt iets interessants te melden is wat niet tot morgen kan wachten, kan er een tweede statusupdate gedeeld worden. Zo niet, wacht dan tot morgen. Meer dan één (of bij uitzondering twee) update(s) per dag kan namelijk leiden tot ergernis bij jouw connecties en prospects.

2. Koppel meerdere functies

Heb je een eigen bedrijf, maar werk je ook nog in loondienst? Maak dan niet twee verschillende LinkedIn profielen aan voor beide functies, maar verwerk de beide functies gewoon in één profiel. Twee LinkedIn profielen leidt namelijk alleen maar tot verwarring bij jouw connecties en prospects, waarbij men bijvoorbeeld een connectie maakt met het verkeerde profiel of denkt dat iemand een nepprofiel van jou gemaakt heeft (want je hebt ten slotte al een profiel, toch?). Door twee functies in één profiel te combineren en duidelijk jouw werksituatie uit te leggen in je LinkedIn profiel (bijvoorbeeld in je samenvatting), voorkom je verwarring.

3. Vermijd negatieve reacties

Zie je een statusupdate of bericht in een groep die je om wat voor reden dan ook irriteert? Houd je dan in en reageer niet negatief op dit bericht. Een statusupdate of een bericht in een groep hebben vaak namelijk een groot bereik, net als jouw negatieve reactie op deze update of dit bericht. Bovendien vallen negatieve reacties meer op dan positieve reacties, wat jouw online reputatie niet echt ten goede doet. Ben je het ergens niet mee eens, antwoord dan op een nette manier op de update of de discussie of reageer helemaal niet, als je weet dat je je niet in kan houden.

4. Scheid zakelijk en privé

Houd ten allen tijden in je achterhoofd dat LinkedIn een ander soort sociaal netwerk is dan bijvoorbeeld Facebook. Op jouw privé-account op Facebook of Twitter kun je doen en laten wat je wilt (hoewel, als je gekke dingen van plan bent: scherm je profiel dan af), maar op LinkedIn behoor je je te gedragen alsof je op een netwerkborrel bent. Beleefd, netjes, professioneel en correct, dus.

5. Liegen mag niet!

Het ligt misschien voor de hand, maar helaas gebeurt het nog erg vaak. Daarom nemen we deze laatste dontook nog even mee, namelijk: lieg nooit op LinkedIn! Wees je ervan bewust dat alles wat je op LinkedIn zet openbaar is en dus zichtbaar is voor iedereen. Lieg je over jezelf, dan is de kans groot dat iemand hier achter komt en een vreemd beeld van je krijgt. Of, nog erger: je aan de publieke schandpaal nagelt om jouw stomme leugen. Kortom: wees gewoon eerlijk en presenteer jezelf op een eerlijke, transparante manier. Zo voorkom je vervelende situaties en reputatieschade.

Meer online nieuws?

Lees alle blogs

Meer nieuwsbrief lezers? Lees hoe je dat doet!

Nieuwsbrief marketing en de fijne kneepjes van het vak lees in het blog met 7 tips.

Vergroot je website succes met reviews!

Wil je een succesvolle website en geld verdienen op het internet. Lees dan i...

Online marketing lijkt wel marketing! Waarom merken Winnen!

Als online marketeer moet je niet alleen kijken naar technische SEO of AdWor...

Online geld verdienen door het zoeken van een niche!

Wil je ook geld verdienen op het web? Leer dan hoe je dat kunt doet, door he...

Wat is duplicate content en waarom het site bezoekers kost

Gekopieerde teksten zijn slecht voor je vindbaarheid in Google. Lees waarom ...

Twitter inzetten als bedrijf of personal brand. Ben jij asociaal?

Twitter is geen hype meer maar een echt business platform. Hoe gebruik jij h...

Vrijblijvend advies van Vincent?

Vincent de Vlugt