8 stappen hoe je start met content marketing

Content marketing stappenplan

Stappenplan om je content marketing te organiseren

Wellicht ben je na het lezen van de voordelen van content marketing overtuigd en ben je benieuwd hoe je content marketing dan kan inzetten voor jouw eigen bedrijf of website.

Om direct gericht met content marketing aan de slag te gaan, hebben wij een stappenplan voor je opgesteld om het implementeren van content marketing in jouw marketingstrategie zo gemakkelijk en concreet mogelijk te maken.

Stap 1: kies een doelgroep en verdiep je in deze doelgroep

Voor je kan starten met het schrijven van content, moet je wel eerst weten voor wie je deze content precies gaat schrijven. Teksten voor 65-plussers zitten namelijk anders in elkaar dan teksten voor tieners: hier moet je dan ook rekening mee houden bij het schrijven van jouw teksten.

Heeft jouw bedrijf meerdere doelgroepen? Vraag je dan af of deze zodanig van elkaar verschillen, dat deze op verschillende manieren benaderd moeten worden. Verschillen je doelgroepen niet zo veel van elkaar, dan is het wellicht niet nodig om per doelgroep andere teksten te schrijven.

Stap 2: stel doelstellingen op

Als je niet weet wat je wilt bereiken met jouw inzet van content marketing, dan kun je beter helemaal niet eens beginnen met de volgende zes stappen. De energie en tijd die je in jouw marketingstrategie steekt, moet namelijk wel een doel hebben. Door doelstellingen op te stellen voor je aan de slag gaat, weet je waar je naartoe werkt en kun je later ook gemakkelijk meten of je hebt bereikt wat je wilde bereiken.

Stap 3: kies jouw focus thema’s

Als je doelstellingen hebt opgesteld, is het tijd om te bedenken over welke thema’s of onderwerpen je wilt gaan schrijven. Kies hierbij geen al te specifieke thema’s, maar houd in je achterhoofd dat je meerdere artikelen moet kunnen schrijven over jouw geselecteerde thema’s. Houd bovendien bij het kiezen van thema’s de identiteit van jouw bedrijf in het achterhoofd, net zoals jouw doelstellingen en jouw doelgroep.

Stap 4: selecteer communicatiekanalen

Nu je weet waar je over gaat schrijven, kun je communicatiekanalen selecteren om jouw content op te verspreiden. Bijvoorbeeld: schrijf je jouw artikelen in een blog, of maak je liever filmpjes voor op YouTube om jouw content te verspreiden? Hierbij houd je uiteraard de wensen en behoeften van je doelgroep(en) in de gaten.

Stap 5: start met het creëren van content

Als je weet voor wie je gaat schrijven, waarom, wat je dan precies gaat schrijven en op welke kanalen je jouw content gaat verspreiden, kun je eindelijk starten met het creëren van jouw content. Deze content kan diverse vormen hebben, zoals blogberichten, video’s, foto’s, presentaties, whitepapers, games en mobiele apps. Je kunt het zo gek niet bedenken, als het maar bij jouw visie en jouw doelgroep past.

Stap 6: breng jouw content onder de aandacht

Geweldige content samengesteld? Dan is het tijd deze onder de aandacht te brengen bij jouw doelgroep. Je moet je doelgroep namelijk wel een beetje helpen bij het in aanraking komen met jouw geweldige content. Om zeker te weten dat jouw content ontdekt wordt door je doelgroep, stel je een kleine strategie op voor het verspreiden en onder de aandacht brengen van jouw content bij je doelgroep. Social media en SEO zullen in deze strategie een grote rol spelen.

Stap 7: evalueer jouw activiteiten en de resultaten van jouw activiteiten

Om zeker te weten dat jouw activiteiten succesvol zijn geweest en jouw investering van tijd en energie dus niet voor niets was, evalueer je de uitgevoerde content marketingactiviteiten. Dit kun je doen door te checken hoe vaak jouw content gelezen of bekeken wordt, hoe vaak jouw content gedeeld wordt op social media, hoe vaak je website bezocht wordt en of er een stijging is waar te nemen in jouw conversiepercentage.

Stap 8: conclusies trekken en eventueel bijsturen

De laatste stap die je moet volgen om jouw content marketingactiviteiten succesvol en effectief te maken, is het trekken van conclusies uit de analyse van stap 7. Door streng en nauwkeurig te kijken naar jouw resultaten, weet je namelijk of jouw plan bijgestuurd moet worden, of op deze manier juist goed werkt.

Blijkt jouw inzet van content marketing niet voldoende succesvol te zijn om de doelstellingen te behalen? Dan kun je jouw activiteiten bijsturen, om deze meer succesvol en effectief te maken.

Nu je verschillende content marketing tips hebt gelezen en je weet welke stappen je moet zetten wil ik je nu graag overtuigen van de voordelen van een blog starten.

Meer online nieuws?

Lees alle blogs

Achterhalen wie eigenaar is van een domeinnaam!

Wil je weten wie de eigenaar is van een specifieke domeinnaam? Wij laten je ...

Zwemmen in de pauze?! Mijn leven als Digital Nomad!

Vanaf de start van mijn bedrijf droom ik altijd al van ultieme vrijheid. Het...

Social Media Zakelijk Inzetten: Tips & Trics voor je bedrijf!

Yes! Je bedrijf zet de stap richting social media. Wij geven je graag een du...

Content + links = Hoog in Google

2 zaken zijn super belangrijk om goed te scoren in Google. Deze wiskundige z...

6 ingredienten voor een succesvolle website!

Wil jij weten hoe je een succesvolle website bouwt? Zorg dat je de ingredië...

Twitter inzetten als bedrijf of personal brand. Ben jij asociaal?

Twitter is geen hype meer maar een echt business platform. Hoe gebruik jij h...

Vrijblijvend advies van Vincent?

Vincent de Vlugt