Zoekmachine Marketing (SEO) uitbesteden of toch zelf doen? Handige tips!

zoekmachine marketing zelf doen of uitbesteden

Hoe je de SEO kunt zelf kunt verbeteren of toch uitbesteden?

Website bezoekers aantrekken is tegenwoordig hard werken en geen trucje meer. Hoog scoren in Google is en blijft nog steeds voor veel mensen een hele kunst, maar hoe komt het dat jij niet goed scoort in Google maar je concurrenten wel? We gaan het achterhalen…

Gofunky internet marketing helpt MKB bedrijven aan top posities! De afgelopen 8 jaar heb ben ik in de ban van Google met als resultaat dat ik sommige zeer concurrerende woorden bovenin Google wist te krijgen.

Ook heb ik (Vincent de Vlugt) zelf ooit een Google penalty te pakken gehad omdat ik over het randje ging. Al deze kennis zet ik in voor klanten en deel ik kennis via mijn internet marketing blog. Geen zorgen dus want wij zijn op de hoogste van alle nieuwste trends.

Als de Google marketing nog niet goed werkt bij jou, lees dan verder zodat je kunt checken of jij nog extra rendement kunt behalen met mijn tips.

Zoekmachine optimalisatie in een notendop, hoe moet het?

Zoekmachine marketing in een notendop

Je wilt het liefst zo hoog mogelijk scoren in de zoekmachine van Google. Om dat voor elkaar te krijgen moet je een aantal stappen zetten. Helaas zijn het niet eenmalige stappen maar moet je blijven lopen om te blijven scoren in Google. En als je het echt goed wilt doen dan moet je rennen, heel hard rennen zelfs!

Welke stappen je moet zetten om aan de slag te gaan met leg ik hier uit. Als je wonderen verwacht of tips zodat jij niets hoeft te doen dan heb je pech. Met je poten in de modder, dat is SEO!

Natuurlijk kun je ook kiezen voor de makkelijkste weg en dat is uitbesteden. Zoekmachine marketing in een notendop.

1: De basis van een goede SEO bestaat uit een technisch goede website

website code seo technisch

Laten we beginnen met je website, de basis van jouw money making machine in potentie. De site dient technisch goed in elkaar te zitten. Codes dienen netjes geschreven te zijn, de site dient snel te laden, teksten dienen niet in een frame geplaatst te worden en tig andere zaken die meestal standaard zijn ingesteld als je werkt met open source systemen.

Een website bouwen in WordPress is dan zeker aan te raden als je niet al teveel technisch hoogstaande website functionaliteiten wilt laten bouwen.

Waarom WordPress? De techniek staat als een huis, het is eenvoudig in beheer, de basis is redelijk goed geoptimaliseerd en je kunt veel zelf kunt doen zonder ICT’er. Een top platform die alle potentie in huis heeft om van jouw business big business te maken.

Dit is mijn persoonlijke voorkeur maar er zijn uiteraard ook nog veel andere goede alternatieven. Let op dat open source systemen in de basis meestal prima werken. Zorg dat je techniek in orde is!

Ook kan een maatwerk site goed werken maar zorg er dan wel voor dat jij voor 100% zeker weet dat de bouwer ook echt alle voorwaarden om te kunnen scoren met SEO heeft verwerkt in je site. De risico’s zijn hierbij groter dat het toch niet helemaal zo is ingesteld waardoor je vaak achteraf tegen hoge kosten aanloopt.

Benieuwd of jouw website SEO technisch goed in elkaar zit? Doe een SEO Scan en krijg snel inzicht wat je nog moet verbeteren.

2: Ontdek op welke zoekwoorden jij gevonden wilt worden in Google

Google keyword onderzoel

Je hebt nu een website en we gaan er vanuit dat je de techniek op orde hebt. Je website is nu helemaal klaar en het is wachten op de eerste website bezoekers. Nee echt niet! Jij bent diegene die de eerste bezoekers binnen gaat hengelen.

Je moet nu onderzoeken op welke woorden jouw website moet scoren met behulp van een Google keyword onderzoek. Dit kun je doen door gebruik te maken van de Google zoekwoord planner waarvoor je wel eerst een AdWords account voor moet aanmaken.

Als je vervolgens weet hoe je interessante zoekwoorden kunt vinden, dan ben je al een hele ervaring rijker en een stapje dichter bij meer rendement met je website.

Waarom ben ik een stapje verder? Je weet nu namelijk op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden en daar kun je verder mee aan de slag.

Dit is basic stuff en echt de basis. Als je dit nog niet wist dan val jij ook onder de de groep beginners. De kennis ontbreekt je wat ook verklaart dat het allemaal niet zo wil vlotten.

3: Je website SEO optimaliseren voor duizenden bezoekers?

website seo optimaliseren

We gaan nu kijken wat we kunnen met de informatie uit de voorgaande stap. We gaan je website SEO optimaliseren zodat je wordt gevonden in Google op de juiste zoekwoorden.

Om gevonden te worden op de voor jouw belangrijkste zoekwoorden is het van belang dat je die zoekwoorden terug laat komen in de website teksten. Zo verwerk je het zoekwoord in de URL, titel, headings en de content van je website tekst.

Op deze manier zal Google herkennen dat de tekst gaat over het desbetreffende zoekwoord waar je op gevonden wilt worden.

Als mensen het door jouw geoptimaliseerde zoekwoord intypen in Google maak je nu kans op te scoren op het zoekwoord. Je kunt hierbij ook stellen “no content no glory”! Investeren in website teksten is dan ook zeker geen overbodige luxe.

Let wel op dat je de tekst schrijft voor je gebruiker en niet voor Google anders kan het tegen je gaan werken. Onthoudt dat Google meer weet dan jij denkt. Tevens moet je rekening houden met het feit dat mensen op internet anders lezen dan dat zij een boek lezen. Website teksten schrijven is daarom ook een vak apart maar een zeer belangrijk onderdeel om succesvol te worden op het web!

4: Je website promoten op internet door linkbuilding

linkbuilding door positieve reacties

Waarschijnlijk is nergens zoveel over geschreven als over linkbuilding. De reden is omdat dit een zeer belangrijke stap is om hoog te scoren in Google. Nergens zijn zoveel mythen en horror verhalen geschreven als over de gevolgen van negatieve en slechte linkbuilding.

Linkbuilding maakt website eigenaren goed gestemd bij een goed resultaat en bezorgt als het niet goed is gedaan en ze dalen in de Google rankings.

Wat is linkbuilding eigenlijk? Linkbuilding is het promoten van je website op internet. Als een andere website een link (ook wel backlink genoemd) naar jouw website plaatst, dan wordt dat door Google gezien als een aanbeveling op het internet.

Een andere website geeft jouw website dus op als stem. Tegenwoordig worden niet alleen links naar jouw website gezien als stemmen op jouw website maar ook signalen via social media. Als andere mensen positief praten over jouw bedrijf / website, op bijvoorbeeld Twitter, Google Plus of Facebook dan zal dat positief moeten bijdragen aan de vindbaarheid van je website.

Hierbij houdt Google rekening met de kwaliteit van die stem. Is de stem wel relevant voor jouw website. Zie Google als de keurslager van links. Ter vergelijking: “Als een architect roept dat jouw huis goed is gebouwd dan zegt dat meer dan dat de groenteboer roept dat je huis goed is gebouwd. Zo zal Google ook de links naar jouw website nuanceren. Is de stem van een autoriteit, dan is die stem meer waard en zwaarder wegen.

De kunst van het linkbuilden is om stemmen te krijgen, door andere websites naar jouw site te laten linken zonder dat jij hier wat voor hoeft te doen. Dit kun je doen door op te vallen en anders te zijn dan andere.

Als jij net zo bent als de rest van de wereld wordt er niet snel over je geschreven of gepraat, je bent niet interessant genoeg! Zorg er dus voor dat je opvalt. Je kunt hierbij denken aan viral marketing, campagnes lanceren en tegen de draad ingaan. Hiervoor heb je ballen en lef nodig!

Specialisten noemen dit ook wel content marketing! Heb je geen idee wat dit is, lees er dan meer over in mijn blog: “Wat is content marketing“.

Ben jij een grijs muisje dat dus niet schreeuwt dan wordt het lastig. Een uitmuntende dienstverlening leveren is ook een oplossing maar lastig om daar online publiciteit en dus links mee te krijgen.

5: Hoe goed ben ik eigenlijk? Wat zijn de resultaten van mijn online inspanningen?

Google analytics data analyse

Nu we in een notendop hebben besproken waar je op moet letten om te scoren met zoekmachine marketing is het belangrijk om goed door te meten hoe het gaat. Wat zijn de resultaten van afgelopen maanden.

Niemand wil namelijk werken voor de katse k.t.

Als online marketeer is het dus van belang dat je doormeet hoe het gaat met de website, waarbij je handig gebruik kunt maken van Google Analytics.

Vragen die jij je kunt stellen om te achterhalen hoe het gaat?
– Hoeveel bezoekers hebben we binnen gehaald
– Via welke kanalen kwamen deze bezoekers binnen en wat was het aandeel Google bezoekers
– Welke posities hebben mijn zoekwoorden in Google
– Hoe lang blijven website bezoekers om mijn website
– Waar zitten de knelpunten in de site
– Hoe zorg ik dat ik nog meer opval in Google
– Wat zijn de inkomsten per kanaal
– Welke links zijn geplaatst naar onze website
– Wordt er gesproken over mijn bedrijf op social media
– Komen mensen vaker terug of is het eenmalig bezoek
– Hoe hoog is de bounce rate en is dit gangbaar

Meet je inspanningen met Google Analytics

En zo zijn er nog wel 100 andere vragen die jij jezelf kunt stellen om te achterhalen hoe het gaat met je zoekmachine marketing strategie.

Een tijdrovende klus, het analyseren van Google Analytics data en daar hebben de meeste mensen geen zin in. We noemen dit luie website eigenaren! Niets is zo belangrijk als het sturen op je campagnes om verbeteringen door te voeren.

Andere handige software en tools voor zoekmachine optimalisatie

Niet alleen Google Analytics is een belangrijk aspect. Je wilt ook weten welke posities je zoekwoorden hebben. Zo is er software voor het monitoren van zoekwoord posities en geeft de Google webmaster tool handige data die input vormen voor je SEO strategie.

Zoekmachine marketing is een doorlopende klus

Jij innoveert toch ook als bedrijf en probeert toch ook altijd je dienstverlening te verbeteren? Zo geldt het ook voor zoekmachine marketing. Je kunt altijd wel een extra pagina schrijven met zoekwoorden waar je op wilt scoren, je teksten verbeteren, links genereren op het net of je website beter optimaliseren voor je zoekwoorden en gebruikers.

Je blijft rennen en hoe harder je rent hoe groter de beloning van top posities in Google. Zorg dat je NIET rent als een kip zonder kop maar met een duidelijke SEO internet strategie.

Kortom dit is niet voor luie mensen maar een expertise waarvoor meerdere stappen ondernomen moeten worden om rendement te behalen.

Tips ontvangen specifiek voor jouw website?

Als jij wel denkt dat je lef hebt, hard werkt maar nog steeds niet het maximale rendement haalt uit je website of webshop dan kun je contact opnemen zodat ik je persoonlijk kan adviseren. Uiteraard kun je ook alles uit handen geven zodat ik mijn expertise voor jou kan inzetten en jij profiteert van mijn kennis en meer bezoekers op je website.

Klanten beoordelen onze zoekmachine marketing diensten met een 8.9 van 10 sterren. Gebaseerd op 49 reviews.

Vrijblijvend advies van Vincent?

Vincent de Vlugt